vineri, 9 ianuarie 2009

prima evadare

Anul de gratie 1981, aveam 10 ani. In oraselul mic de provincie din nord-vestul tarii unde locuiam, excursia din acea vara a fost un eveniment important. Viitoarea mea diriginta, profesoara de geografie si pasionata de calatorii, cu ceva pile probabil la cei in drept, a fost initiatoarea si organizatoarea unei excursii de o saptamana in tara si o zi in strainatate. Strainatate care desi aproape pentru noi, era imposibil sau aproape imposibil de ajuns...Ungaria. Nu mai stiu exact traseul, in amanunte...n-am fotografii de atunci din pacate...stiu doar ca am ajuns la Deva si am urcat la Cetate pe jos, cu nuiele in maini ca sa ne aparam de vipere. Am repetat Deva si Cetatea acum vreo 2 ani, venind de la Mogosa. De data asta urcand cu o telecabina, deh...conform timpurilor in care traim :).

Imi mai amintesc ca am fost la Sarmisegetuza dacica si apoi la cea romana, apoi la Tg.Jiu la operele lui Brancusi, la Brasov si de aici filmul s-a taiat. A ramas doar ziua petrecuta la Debrecen, unde nu imi amintesc decat inghetate, ciocolate, gume(din acelea bile impachetate frumos pe lung) si sapunuri frumos impachetate si mirositoare pe care le-am tinut apoi cativa ani buni in dulap intre haine, in special cel cu miros de lacramioare...

In afara de Brasov si Debrecen n-am reusit sa mai ajung de atunci, dar imi doresc. Desi la Sarmisegetusa dacica am auzit ca se ajunge foarte greu.

Au trecut mai bine de 20 de ani pana am iesit intr-un concediu in "afara". Doar eu cu Ovi, Diana n-a putut veni iar Silvia era doar un proiect pe atunci. Pe vremea aceea deja lumea mergea la Rimini, facea concedii in Austria, in Franta, in Grecia. Noi abia deschisesem ochii spre un litoral mai ieftin decat al nostru si ne-am oprit la Turcia din mai multe motive:
-transport cu autocar-la vremea aceea aveam o Dacie veche cu care nu puteam iesi nicaieri din tara
-pret mai mic decat in alte locatii
-auzisem lucruri frumoase despre Turcia
-gasisem un loc de unde puteam face excursii pe placul nostru
A fost prima noastra experienta cu rezervare pe net, plata intr-un cont bancar, multi spuneau ca ajungem in Bucuresti si ioc vacanta. Ei bine, am avut o experienta pozitiva si totul a fost bine.
O seara tarzie de august, pasarile calatoare se strangeau stoluri sa plece...noi am luat trenul si am ajuns la Bucuresti pe un soare frumos care ne facea dor de duca spre locurile calde ce ne asteptau. Drumul cu autocarul a fost obositor, am dormit noaptea prin Bulgaria si Turcia, am trecut dupa miezul noptii peste Dardanele, ceea ce nu ne-a impiedicat sa stam pe punte si sa ne holbam la intunericul din jur. Totusi era ceva memorabil, nu? :) Dis de dimineata am ajuns in Kushadasi, caci asta era punctul terminus al calatoriei, obositi pana peste poate dar fericiti ca eram acolo. Ziua am petrecut-o dormind, ne-am trezit cam pe la apus de soare si am iesit putin la explorat orasul...
N-am stat la un hotel all inclusiv cum era si mai e la moda...am stat la un hotel de o stea cred, pe care acum nu-l mai gasesc pe net...Am avut insa servicii bune, camera apartament si 2 mese incluse. Mancarea turceasca ne-a incantat...am mancat bine si gustos. Dezavantajul a fost ca eram in oras, faceam cam o ora pana la plaja(depinde pe care o alegeam, caci sunt mai multe) dar era o incantare drumul...treceam pe langa Insula Porumbeilor si apusul de soare era superb, in mare. Uneori dimineata luam microbusul care facea turul spre locurile cu plaje.
Am facut 3 excursii minunate:
-prima a fost un boat trip, cu masa de pranz pe vaporas, cu 3 opriri in golfuri unde am facut baie in apa albastra si limpede alaturi de pesti colorati
-a doua a fost o adevarata lectie de istorie, desi am auzit-o numai in sarba :)), n-am gasit un grup de romani ca sa avem ghidul nostru. Am fost la Efes si am ramas muti de ce frumuseti am vazut acolo, apoi am vazut Templul zeitei Artemis
-a 3-a a fost istorie si relaxare deopotriva: Pamukkale cu Baile Cleopatrei si Hierapolis

Din pacate nu am fotografii decat pe hartie, in cateva albume ramase in Ro, am preferat sa fac trimitere la site-uri si fotografii care vorbesc in locul meu.

Plimbarile seara de seara prin bazar, opririle la spectacolul soarelui care apunea in mare, insulele care apareau la apus din mare, orasul pestritz cu palmierii superbi de pe faleza portului si vasele de croaziera ce opreau in port, amestecul de turisti si localnici, de occident si orient, au fost pentru noi o gura de "diferit", de inedit si de surprize. Daca unii vanzatori negociaza "la sange" pretul, il lasa chiar si mai jos de sfert din cat a cerut la inceput, numai sa nu pleci cu mana goala daca i-ai calcat pragul, laudandu-l pe Hagi si stiind de Romania, altii iti spun pe fata ca bijuteriile pe care le admiri nu sunt pentru tine, roman fiind, ci trebuie sa te uiti in partea de jos, acolo gasindu-se cele ieftine.
Un bazar mirosind a mirodenii, a tutun, a fistic si baclava, a porumb copt si a vata de zahar.
Am reusit sa intram pana si intr-o moschee, intr-o seara cand renuntasem la pantalonii scurti si la tricou, intre strigatele muezinului si rugaciunile de peste zi.

Poate ca ne-am promis ca vom reveni, pentru ca nu am gustat nimic din tot ce gusta orice turist ajuns acolo: parcurile acvatice, jeep sau horse safari, o seara turceasca traditionala, scuba diving in Marea Egee si un masaj in hamam (baile turcesti), n-am fost la Samos. Plus ca n-am vazut Istanbulul.