luni, 23 februarie 2009

Slovacia si Polonia

Atat cat am vazut din ele...

In Slovacia am ajuns prima data in septembrie 2006 la laudele unui coleg de-al lui Ovi despre o statiune de schi din Tatra: Tatranska Lomnica situata in Tatra inalta.

Drumul pana acolo trece pe langa un castel patrimoniu UNESCO pe care nu am reusit sa-l vizitam din lipsa de timp, din pacate: Castelul Spis .


In Tatranska Lomnica am innoptat si am facut cunostinta cu locurile acelea superbe.
Strbske Pleso e o alta statiune in Tatra inalta unde am urcat atunci cu telescaunul, pentru ca urcarea cu telecabina din Tatranska Lomnica era inchisa pe motiv de vreme nefavorabila. Privelistea de sus e superba, statiunea e frumoasa, aflata langa un lac glaciar si sunt sigura ca e un loc atractiv si vara la fel ca si iarna. Sunt piste pentru sarituri cu schiurile si aici se organizeaza concursuri nationale si internationale.
Zona a fost afectata insa in noiembrie 2004 de unul dintre cele mai mari dezastre naturale din zona. O furtuna puternica a distrus o mare parte a padurilor. Urmele dezastrului se vad si astazi:


Cand am fost noi nu era inca zapada, dar frumusetile locurilor ne-a lasat cu rasuflarea taiata si ne-am promis ca vom reveni.



Am facut-o in primavara lui 2007 intr-un we prelungit, la venirea din Cracovia, Polonia. Ideea de a merge in Cracovia a fost a lui Ovi care era curios sa vada Auschwitzul.
Prima zi am dedicat-o Auschvitzului. Fiind exact de Pastele catolic acolo, era singura zi disponibila. Muzeul fostului lagar e impresionant. Inima mi-a fost cat un purice, frica pe care au simtit-o cei exterminati in locurile acelea am simtit-o si eu, dar sunt convinsa ca numai a mia parte. Tot ceea ce citisem despre cei care au supravietzuit si toate filmele vazute au iesit acum la suprafata...e un loc unde simti ca esti atat de mic si neputincios...


E un loc unde lacrimile iti dau la tot pasul, unde simti ca trebuie sa fii bun cu semenii tai, un loc unde cred ca oricat de insensibil ai fi, sufletul ti se inmoaie...

Cracovia e un oras boem...l-am vazut intr-o zi de aprilie, numai pe din afara. Palatul Wawel era inchis, pe motive de sarbatori pascale asa ca l-am vazut si admirat de la exterior. Am avut astfel timp sa ne plimbam mai mult prin oras si sa-i savuram frumusetea.









La intoarcere am innoptat in muntii Tatra, in locul acela superb in care va spuneam la inceputul postarii ca ne-am promis ca ne vom intoarce. Aici era inca zapada, lumea urca la schi si de data asta am urcat si noi sa admiram zapada de sus, de pe acoperisul lumii...
De data asta am urcat din Tatranska Lemnica la Skalnate Pleso, statia de sosire a schiorilor. Sus pe platou este un observator astronomic vestit. De aici poti urca in statia de plecare pentru schi cu telescaunul si pana sus de tot la Lomnicky Stit unul dintre cele mai inalte varfuri din Tatra si cel mai vizitat. Aici voiam si noi sa ajungem, insa conditiile meteo nu ne-au permis. Am stat sus la Skalnate Pleso vreo 2 ore, eram deja stresati ca nu mai ajungem acasa...pana la urma au dat drumul telecabinei sa coboare, incet incet. Vantul era tare puternic si legana tare cabinele fiind periculos sa lase pasagerii sa urce/coboare. Am ratat asadar frumusete de peisaj de la peste 2600 de m, dar e un motiv in plus sa mai ajungem acolo.
Sper sa va fi facut pofta celor iubitori de munte, schi, dar nu numai, sa ajungeti in acele locuri. Cazarea noi am facut-o pe internet, fara probleme, am stat in 2 hotele diferite. Conditiile sunt bune, mancarea la fel. Drum bun si va astept cu impresii!









Niciun comentariu: