duminică, 8 iulie 2012

Nordul Scandinaviei-Suedia

Drumul pana la granita Suediei cu Norvegia in partea de nord-vest, de pe insula noastra, a durat trei zile si trei nopti. Ca in basme :). Am descoperit treptat ce inseamna noptile albe si soarele de la miezul noptii. Desi in primele zile a fost innorat si ne-a mai si plouat, ultima noapte, in munti, a fost senina si soarele a stralucit fara sa apuna. A fost ceva extraordinar, ceva cu care mai apoi am incercat sa ne obisnuim. Spun am incercat, pentru ca se facea miezul noptii si noi eram inca pe drumuri, admirand peisaje, uitand ne noi ca mai trebuie sa si dormim...Asa se face ca ne trezeam in miezul zilei cand soarele era sus demult. Dar farmecul lui, stralucind in miez de noapte, a fost senzational!

Am plecat de acasa dimineata devreme, cu primul feribot. Din Stockholm am luat-o spre nord, pe coasta de est, spre Sundsvall si Huddiksvall pe E4. Peisajele de zona nordica, multe paduri prin care pe ici-colo aparea marea, ne-au urmarit tot drumul. Undeva mai sus de Sundsvall, in apropiere de orasul Örnköldsvik am innoptat. In campingul Docksta la casute, cu bucatarie si toaleta comune. In casuta am avut 4 paturi, o masa, un resou electric si un ibric :). In plus, peste tot pe unde am innoptat in acest concediu (scriu asta acum, sa nu mai revin asupra aspectului) am avut cu noi lenjerie de pat, prosoape, sapun si am facut curat singuri la plecare (dus gunoi, maturat, sters pe jos, spalat baia unde am avut baie in camera, spalat vase si bucataria unde am avut bucataria noastra). Toate astea le poti avea si contra cost, desigur. :) In zonele comune exista hartie igienica la toalete si hartie de sters pe maini, in unele locuri si sapun. Bucatariile sunt dotate cu tot ce vrei, mai putin masina de spalat vase (asta a fost la Nordkapp doar). Exista camere in zona comuna unde gasesti carpe, detergenti, galeti, cu care sa speli in camere dar in locurile mai elegante am avut aspirator si tot necesarul in camera (apartament).

Docksta e o localitate mica cu 378 locuitori, situata in Golful Botnic si  care are o priveliste minunata catre acesta. Seara am petrecut-o admirand peisajele, facand o vizita la biserica din sat si incepand sa ne obisnuim cu atmosfera nordica, cu lumina din timpul noptii.






Fotografiile sunt facute pe la ora 23 :).

Urmatoarea etapa a fost pana la Luleå, unde am innoptat la un vandrarhem (hostel). Tot cu baie si bucatarie comune, aceleasi conditii cu lenjeria si curatenia. Am oprit in Umeå, voiam sa il vizitam putin dar sa si mancam de pranz. E un oras frumos, nordic, specific :). Cu cei aproape 80 000 de locuitori, orasul e al 12-lea pe lista oraselor suedeze si capitala Norlandului (zona geografica suedeza). E centru univesritar si cultural, urmand ca in 2014 sa fie capitala culturala europeana. 









Nu am avut timp mult de zabovit, mai aveam de mers pana in Luleå. Undeva pe drum, ne-a facut cu ochiul o parcare cu un peisaj superb. Am avut norocul, cu totul intamplator, sa cumparam ultimul somon afumat pe care l-am mancat in doua zile la cina. Un deliciu! Din pacate, desi la intoarcere am trecut pe acolo, era dimineata si programul de vanzare era de la 16 la 18...a fost cel mai bun peste afumat pe care l-am mancat vreodata.










Ultima zi urma sa fie cea mai fascinanta. Urma sa trecem cercul polar de nord, sa ajungem in Kiruna (orasul "spaima" pentru noi, pe vremea cand aflasem ca vom ajunge in Suedia, dar nu stiam unde) si sa innoptam undeva langa granita cu Norvegia, in Laponia. Stiam ca era tara renilor, a soarelui la miezul noptii si a peisajelor superbe. Nu ne-am inselat in nicio privinta.

Am pus aparatul singur la treaba:


Sa stim de unde venim si unde mergem :).

 A fost primul!


Peisaje din Laponia suedeza:



Kiruna:




Si iar peisaje laponice:
















 Vedere din camera la ora 22:


La ora 23:


La ora 24 (era innorat si lumina mai putina, dar soarele era sus, nu apune in acea zona in perioada solstitiului de vara).


Si dimineata:



Aici am dormit la Katterjokk. Aici am avut baie si bucatarie proprie, dar lenjeria, prosoapele noastre si am facut curat inainte de plecare. Locul e foarte elegant, e o statiune vestita de iarna in zona, se numeste Riksgränsen. Pare la capatul lumii, dar cat mai avem pana acolo...


Maine va duc prin Norvegia si prin frumosul arhipelag Lofoten.

Niciun comentariu: