duminică, 13 iunie 2010

Suedia-Romania si retur: Kalmar, Praga, Dresda si putin Berlin :)

E al treilea an cand "pasii" si dorul ne trag catre tara natala. Daca pun la socoteala drumul incoace, cel de acum trei ani si socotesc fiecare drum separat, anul acesta va fi un al 6-lea drum. Mereu am mers si venit drum intins, fara ocolisuri mari, date doar de hotararea de "moment" din timpul planificarii traseului. Anul acesta la venire, vom face un ocol insa, mai mare...

Mereu am facut in asa fel incat fiecare drum sa fie "altfel". Am ales alte locuri in care sa dormim, implicit pentru ca am ales de fiecare data alt traseu. Faptul ca locuim pe o insula are avantaje si dezavantaje. Unul dintre dezavantaje atunci cand te referi la concediu, este acela ca "tii" mereu de vapoare si de destinatiile lor fixe. Asta daca nu preferi sa iei avionul, caci atunci lucrurile se schimba. Eu vorbesc insa de calatoriile cu masina, pe care cu totii le preferam.

Primul drum incoace, in toamna anului 2007 are o incarcatura emotionala si sentimentala fara precedent. Veneam spre un loc total necunoscut mie si copiilor, iar lui Ovi foarte putin cunoscut. Planurile au fost facute cu grija si am ales un traseu mai ciudat(spun acum, dupa experienta atator drumuri) pe care nu l-am repetat de atunci. E un traseu greoi in ceea ce priveste drumul pe "autostrazile" poloneze si apoi calatoria de 18 ore cu un vapor cu viteza melcului. Care ajunge la Nynäshamn taman cu 30 de minute dupa plecarea vaporului spre Gotland, urmatorul plecand peste vreo 8 ore. O afacere buna daca vrei sa combini drumul cu o vizita de cateva ore in Stockholm...
Asadar traseul a fost: Satu Mare-Lodz, innoptat in Lodz. Lodz-Gdansk pe un drum destul de prost, tremurand ca nu ajungem vaporul...L-am ajuns si Gdansk-Nynäshamn l-am petrecut pe vaporul firmei Polferries timp de 18 ore. Drumul trece pe langa Gotland, undeva la 5 dimineata si poate nu ma credeti dar m-am trezit noaptea(fara nici un ceas desteptator) si am vazut luminile insulei. A fost asa...un feeling :). Cu regret ca nu puteam cobori sa ne incepem ziua aici. Mai aveam inca vreo 18 ore pana sa punem piciorul pe Gotland. Din Nynäshamn spre Gotland, vaporul care face acest traseu apartine firmei Destination Gotland. Calatoria dureaza trei ore jumate si e confortabila.
Pentru ca aveam de asteptat ore bune in port, am hotarat sa facem o mica plimbare prin Stockholm, intr-o zi minunata de toamna. Primul contact cu Suedia, capitala ei si insula care a devenit "acasa" a fost un real succes.










Vara lui 2008 ne-a prins in plina pregatire de un concediu luuuung de o luna la caldura si aer romanesc. Aveam probleme de rezolvat in Ro, lucruri ramase acolo, amintiri, casa care devenise straina, locuri dragi de care trebuia sa ne despartim. Calatoria era o noua provocare...orarul vapoarelor nu se potriveau, aveau prea multi timpi morti intre ele, am hotarat ca Polferries ramane undeva in urma, in toamna lui 2007. Multe, multe alte vapoare fac diferite trasee intre Suedia si Germania, Suedia si Polonia sau Danemarca si aceleasi doua destinatii. Toate le-am luat in acel an in socoteala si concluzia a fost ca "facem drumul tot pe sosea". Doua zile pline, o noapte pe drum(dormita la hotel) si o alta zi si jumatate pe drum, conducand...asta a fost traseul anului 2008. Visby-Oskarshamn cu vaporul apoi cu masina prin sudul Suediei, traversand Danemarca si trecand pe langa orase mari pe care mereu am promis ca vom ajunge sa le vizitam: Malmö si Copenhaga. Intre cele doua orase intre care pana acum 10 ani legatura se facea numai pe apa, exista acum un pod vestit: Øresund . Tot ce pot sa va spun mai mult decat Wikipedia si fotografiile de acolo, este ca e impresionant. Ti se taie respiratia stiind ca esti pe el si apoi in tunelul unde deasupra ta e marea.


Am innoptat la Berlin si a fost prima data cand am luat "tzeapa" de la un hotel vest-european. Dar asta si din cauza neatentiei noastre in a citi amanuntele de pe site-ul booking referitoare la programul de chek-inn. Ajunsi la Berlin la ora 23 am constatat ca hotelul era inchis. Am gasit un numar la care sa sunam, a raspuns cineva care ne-a asigurat ca vine sa ne deschida dar dupa 35 de minute nu aparuse inca nimeni. Alaturi era un alt hotel, am intrat sa vedem daca nu ne pot ajuta cu cazarea...era plin din pacate. Acolo am aflat ca hotelul unde rezervasem noi inchidea la ora 22 si de asta am gasit hotelul inchis, ca majoritatea hotelurilor din suburbia Berlinului sunt asa. Vazand ca stam degeaba si la telefonul cunoscut nu mai raspunde nimeni(era un mobil) am plecat...spre oras...in cautarea unui loc de cazare. Am gasit cu mare noroc un hotel ieftin si bun, care a fost ca o mana cereasca. Deja ne vedeam la aproape ora unu in noapte, dormind in masina sau lund drumul Pragai. A doua noapte pe la ora 3 am ajuns la fosta noastra casa...
Intoarcerea in acel an a fost mai putin spectaculoasa. Am oprit la Nurenberg pentru somn, apoi la Lund si in a treia zi, asteptand sa treaca timpul pana la imbarcarea pe feribotul spre Gotland, am vizitat Castelul de la Kalmar.



Anul 2009 a adus cu el un traseu nou, lasandu-ne ragaz de vizitat doua orase frumoase pe traseu. Plus o oprire de cateva ore in Berlin, care merita desigur un ragaz mai mare. La dus am mers pe acelasi traseu cu feribotul Visby-Oskarshamn, iar de acolo am mers in sudul Danemarcei la Gedser. Am luat vaporul Scandline spre Rostock(o calatorie de vreo 2 ore) si am innoptat iar la Berlin, de data asta la un hotel Ok din punct de vedere. A doua zi am hoinarit putin prin centru, admirand frumusetea orasului.


De acolo am plecat spre Praga avand ragaz cateva ore pentru o vizita a orasului...pe o ploaie interminabila. Dar pot sa spun ca nici nu am bagat de seama...orasul e superb si te face sa uiti de absolut tot. A doua noapte am petrecut-o la Praga, intr-un hotel ieftin si excelent.



































La intoarcere am ales sa ne oprim in Dresda, sa vizitam orasul si apoi sa luam feribotul de la Rostock la Trelleborg peste noapte. Firma care ne-a dus se numeste TT Line si drumul dureaza aproximativ 7 ore...pe la 6 dimineata ne dadeam jos din vapor(dar desteptarea fusese pe la 5.15 ca sa ai timp de echipat) si mai aveam in fata drumul pana la Oskarshamn de unde luam feribotul inapoi spre insula. Cred ca e cel mai OK drum asa, chiar daca ultima zi esti putin cam nauc din cauza timpului scurt de somn...dar ajungeam acasa!

Dresda e un oras superb, situat pe malul Elbei care ii da un aer nobil :). Orasul are cu siguranta multe de oferit, noi am avut la dispozitie doar cateva ore inainte de masa intr-o zi de iulie insorit, cald si frumos. Am ales sa vedem orasul la pas, cladiri incarcate de istorie, frumusete care te lasa cu gura cascata, spatii uriase, piete mari in care te simti un pitic...e un oras care mi-a placut.





































Rostock e un orasel, dar parca desprins din basme, cu case vechi, frumoase, colorate, cu statui si fantani, strazi frumoase si curate. Daca aveti ocazia, relaxati-va cateva ore acolo si mancati o inghetata stand pe o banca in parcul de langa fantana arteziana, urmarind porumbei si pescrusi veniti sa isi potoleasca setea.









Anul acesta e putin diferit. Incolo vom pleca pentru prima data dupamasa. Vom innopta la Trelleborg si vom lua vaporul a doua zi dimineata spre Rostock, de data asta calatorind aceleasi 7 ore pe timp de zi. Vom innopta apoi la Brno si speram sa vedem putin orasul, urmand sa ne continuam calatoria pana in Ro fara oprire. Voi reveni cu completari de fotografii in iulie.

Sper ca sunt de folos informatiile, celor care doresc sa calatoreasca spre si dinspre Suedia.

Un comentariu:

floridecamp spunea...

poze frumoase!!!!praga are aerul ei aparte .cladiri vechi ingrijite si fantani arteziene deosebite!
drum bun!!!!!